donderdag 16 juli 2009

Amsterdam - Helsinki - Bangkok


Via de noordelijke route zijn we in Bangkok aangekomen. Vliegen naar Azie blijkt via Finnair vele malen voordeliger te zijn dan via de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen en om onze reputatie van zuinigheid nog een beetje gestand te doen, hebben we die optie maar gekozen.

De Finnen hebben in die paar uur enorm hun best gedaan om alle beelden te bevestigen die we van het land hadden. Hoogblonde stewardessen, enorm hoge drankprijzen, maar bovenal zeer geƫmancipeerd: onze piloot was een dame en op zowel de mannen als de vrouwentoiletten was een voorziening om kinderen te verschonen.
Misschien loop ik achter, maar zelfs in 'gidsland' Nederland zie je dat volgens mij niet.

In Bangkok niets van dat alles, maar des te meer andere boeiende zaken.

Na een vlucht van een uur of tien hebben we ons direct in het bruisende Aziatische stadsleven gestort.
Heerlijk en geweldig. Overstekend via zesbaans verkeerstromen zonder op stoplichten te letten, hebben we al enkele tempels en lokale markten weten te vinden. Gisteren heerlijk gegeten bij een straatstal en uiteraard een thaise massage om de dag af te sluiten.





Overal zijn de foto's te vinden van koning Bhumiphol en zijn vrouw. Die hebben hier een status waar Beatrix alleen maar van kan dromen. Enkele maanden geleden werd een uitgave van The Economist hier nog verboden omdat de koning beledigd werd en toen een jaar of twee geleden premier Thaksin werd afgezet (de lokale Berlusconi), vermoedde iedereen dat de koning daar een hand in had. Dat komt bij ons sinds Willem II niet meer voor. (al had Wilhelmina het graag gewild, vermoed ik)

Kortom een fascinerend land. Jammer dat we morgen weer verder vliegen naar Bali, 12 weken is ook te kort.....(-;

PS Lydia heeft de dag erop nog een paar vogels losgelaten bij een tempel, dat brengt geluk. Of het voor ons echt opgaat vraag ik me af, maar die vogels zagen er in ieder geval gelukkiger uit.

(Helaas lukt het me niet om dit beeld te draaien, volgende keer film ik wel weer zoals het hoort. Nu even wat oefeningen voor de nek.)



4 opmerkingen:

  1. He Gerrit en Lydia!
    Leuk, heel erg leuk jullie eerste verhaal! Leuk geschreven!

    Heel veel plezier verder!
    Groetjes van Fredrike

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heyyy Lydia en Gerrit!!!! Ik geloof dat jullie je wel vermaken zo zonder ons?!! Nog ff de handleiding doorlezen voor wat betreft de camera en dan gaat het vast helemaal goed komen ;-)
    Nou geniet er van doe voorzichtig en tot de volgende ronde.

    Liefs Matheys en Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zozo wat een leuke verhalen al! mooi stukje tekst! ben heel benieuwd wat jullie nog gaan beleven! Ik hou de blog in de gaten!

    veel plezier, Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey,

    Jullie hebben dus een goede reis gehad?!!! Erg leuk om nu al zo'n verhaal te lezen. Hoef je dat straks niet meer te doen,Gerrit.....!!!

    Nou, geniet er van!!! En ik hoop dat je het gaat redden binnen twee weken Java door te crossen...!!!

    Liefs,
    Lien

    BeantwoordenVerwijderen